Känsliga skaldjur sätter säkerheten på prov

Äyriäisten käsittelyssä on tarkat turvallisuusvaatimukset

Smålandskräftan valmistaa ja toimittaa erilaisia kala- ja äyriäisherkkuja Nässjössä sijaitsevasta tuotantolaitoksestaan eri puolille Ruotsia. Yritys on ruotsalaisista vesistöistä (etupäässä Vätternistä ja Vänernistä) pyydettyjen rapujen merkittävin jalostaja Ruotsissa.

Värikkäät paperilyhdyt, hassut hatut, juomalaulut ja ravut kuuluvat ihaniin kesäiltoihin. Rapupakkauksen päällä saattaa hyvinkin lukea Smålandskräftan. Yritys on ollut kymmenen vuoden ajan testivoittaja keskiarvotuloksenaan 4,7 maksimipistemäärästä 5.

Tuoreen hummerin markkinajohtaja
Maukas tuote saa hyvän arvosanan, mutta helposti pilaantuvan raaka-aineen oikea käsittely on tärkein tekijä, joka takaa korkean ja tasaisen laadun.

Smålanskräftanin myyntipäällikkö ja väliaikainen toimitusjohtaja Joakim Svensson, kertoisitko hieman toiminnastanne?

–Alun perin olemme aito smoolantilaisyritys, joka on kasvanut ja kehittänyt tuotemerkkiään menestyksekkäästi. Viime vuosina olemme investoineet yhteensä 40 miljoonaa Ruotsin kruunua kiinteistöihin, tuotantoon sekä kylmä- ja pakastushuoneisiin. Korkealuokkainen käsityö on meille kuitenkin edelleen kaiken perusta. Emme ole tietoisesti keskittyneet myyntiin, mutta olemme silti kasvaneet. Olen valtavan ylpeä tuotemerkistämme ja menestyksestämme.

Smålandskräftanin tuotantolaitos on Ruotsin nykyaikaisimpia äyriäisten käsittelyyn ja valmisruokien valmistukseen tarkoitettuja laitoksia. Laatu on yrityksessä itsestään selvä avainsana. Yrityksen herkkutuotteet valmistetaan käsityönä raaka-ainetta ja ympäristöä kunnioittaen, ja tuotantolaitos on uuden laatustandardin mukainen. Standardi edellyttää yritykseltä tehokasta johtamisjärjestelmää ja elintarviketurvallisuustyötä.

Mahtava makuelämys
–Nässjön tuotantolaitoksessamme käsitellään tuoretta pohjoisamerikkalaista hummeria sekä tuoreita meri- ja täplärapuja. Äyriäispatee ja Moules a la crème ovat pari esimerkkiä valmisruuista, joita valmistamme kalasta ja äyriäisistä. Ica on yksi asiakkaistamme, mutta meillä on myös Nässjön tuotantolaitoksen yhteydessä oma herkkumyymälä, Joakim Svensson kertoo.

Mikä on oma suosikkisi, Joakim?
–Gambas al pil pil – jättikatkarapuja kuumassa öljyssä valkosipulin ja chilin kera. Se on ehdoton suosikkini valmisruokiemme joukossa. Oli unohtumaton makuelämys saada maistaa sitä ensimmäisen kerran. Siinä voi todella maistaa meren. Aivan mielettömän hyvää – mahtava makuelämys. Se ei ole mikään lounasruoka mutta sopii täydellisesti perjantai-illan herkuksi hyvän leivän kanssa. Sinun pitää ehdottomasti kokeilla!

Elintarvikkeiden ja erityisesti herkästi pilaantuvien äyriäisten käsittelyyn liittyy monia tarkkoja sääntöjä, lakeja ja määräyksiä. Taso on pidettävä korkeana ja kuluttajiin kohdistuvat riskit on minimoitava.

Liiketoimintakriittinen tieto voi olla elintärkeää
Jos joku sairastuu elintarvikkeesta, ketjun jokainen lenkki on tutkittava – kasvatus, kuljetukset, jalostus ja myynti. Tällöin valmistajan on pystyttävä jäljittämään tuotteen alkuperä ja tarkka valmistuserä.

Hälytyksen jälkeen yrityksellä on 2–4 tuntia aikaa toimia. Tavoitteena on virheiden ehkäiseminen ja tapahtuneiden virheiden korjaaminen niin, etteivät ne toistu. Lisäksi on tärkeää antaa kuluttajille oikeaa tietoa ja oikeat ohjeet. Siksi Smålandskräftanin tapa käsitellä liiketoimintakriittisiä tietojaan on ensiarvoisen tärkeä.

Kansioissa säilytettävät paperit ovat riski
Raaka-aineiden käsittelyn yhteydessä syntyy asiakirjoja, joita sanotaan "keittolapuiksi". Nämä asiakirjat on aikaisemmin käsitelty, varastoitu ja arkistoitu manuaalisesti fyysisiin kansioihin. Manuaaliseen käsittelyyn liittyi suuria riskejä. Oikean paperin hakemiseen meni aikaa, ja inhimilliset virheet olivat aina mahdollisia – joku kirjaa jotain väärään paperiin, kirjoittaa epäselvästi tai lisää huomautuksen väärään kohtaan. Laput voivat helposti kadota tai likaantua, tai ne voidaan vahingossa hävittää. Niitä ei myöskään voi jäljittää. Lisäksi ne voivat jopa hävitä savuna ilmaan tulipalossa tai tuhoutua muun onnettomuuden yhteydessä.

Mikä on Sharpin rooli toiminnassanne?
–Smålandskräftan on ollut Sharpin asiakas jo vuosia, ja meillä on useita monitoimilaitteita. Manuaalisen käsittelyn tilalle keittolapuille luotiin turvallinen digitaalinen asiakirjatyönkulku, kertoo asiakkaan yhteyshenkilö Johan Byström Sharpilta.

–Kun tuote on valmis ja prosessi päättynyt, keittolappu skannataan. Olemme yhdessä määritelleet asiakirjan tärkeimmät kentät, joiden pitää muun muassa olla hakukelpoisia. Nämä kentät luetaan skannauksessa, jolloin käsittely jälkikäteen on helppoa.

–Koska jokaisesta keittoerästä tulee asiakirja, järjestyksessä pidettäviä papereita on ollut valtavasti. Nyt luomme kirjaston, josta asiakirjoja on helppo hakea ja jäljittää – tämä on meille erittäin sujuva ja kätevä työkalu, sanoo Joakim Svensson.

Videokokoukset vähentävät matkustamista
Smålandskräftan on ottanut käyttöön myös videoneuvotteluratkaisun yrityksen sisäisiä ja ulkoisia kokouksia varten. Tämä säästää sekä aikaa että rahaa.

Miten ratkaisua käytetään?
–Järjestelmä on todella ahkerassa käytössä. On erittäin kätevää pitää esityksiä langattoman yhteyden kautta tai vastaavasti seurata muiden esityksiä. Käytämme näytön omaa kiintolevyä myös tiedon ja esitysten jakamiseen. Sitten pidetään tietysti videoneuvotteluja – meillä on yhteistyökumppaneita, asiakkaita ja toimittajia ympäri maata ja maailmaa. Ilman muuta näin säästyy sekä matkustusaikaa että rahaa, Joakim Svensson toteaa.

Tietoa ja osallisuutta
–Tuemme myös sisäistä viestintää, sillä työpaikkaruokalassa on hyvin näkyville sijoitettu näyttö. Ruokala on luonnollinen kokoontumispaikka, sillä työntekijöiden toimipisteet ovat hajallaan ympäri taloa eikä tuotannossa työskentelevillä ole omia tietokoneita. Näytön tarkoituksena on tiedottaa esimerkiksi vierailuista, toimittajista, asiakkaista ja myyntiluvuista, Johan Byström selittää.

Millaista on tehdä yhteistyötä Sharpin kanssa?
–Yhteistyö toimii todella hyvin. Kun tarvitsemme apua, sitä on tarjolla heti, ja pidämme jatkuvasti yhteyttä Johan Byströmin kanssa, joka on erittäin asiakaspalveluhenkinen. Yhteistyö toimii hyvin ja olemme olleet kumppaneita jo pitkään. Kolmen tulostimemme on toimittava moitteettomasti, koska ne ovat tärkeitä työvälineitä prosessissamme. Kaikki onkin sujunut yli odotusten.

–Luotamme tulevaisuuteen ja keskitymme kasvattamaan myyntiä. On pysyttävä kilpailijoiden edellä, mutta tuotteidemme laatu on kuitenkin aina tärkeintä. Koska myymme syötäviä tuotteita, virheet olisivat todellakin tuhoisia tuotemerkillemme, Joakim Svenson toteaa lopuksi.